A hirdetőtábla-effektus – Miért és hogyan állítsd össze szállodai csatornamixedet
Szeretnél több közvetlen foglalást? Kérd ajánlatunkat IDE kattintva!
Ezen hosszú foglalási folyamat során az utazók gyakran látogatnak el A hotel saját webhelyére is, hogy több információt szerezhessenek arról, különösen, ha korábban több OTA kínálatában is látták az adott helyet.
Ez a jelenség az úgynevezett „hirdetőtábla-effektus” („billboard effect”), amellyel Chris Anderson, a Cornell Egyetem docense állt elő 2009-ben. Az egyetem egyik tanulmányából kiderült, hogy az OTA-k webhelyein is jelenlévő szállodák több közvetlen foglalást kapnak szimplán amiatt, mert megtalálhatók ezeken a felületeken is.
Anderson aztán egy 2017-ben is publikált egy tanulmányt, amelyben rávilágított, hogy habár a SEO-nak, a SEM-nek és más marketingeszközöknek köszönhetően a keresleti tölcsér összetettebbé vált, a közvetlen foglalók 30%-ka így is egy OTA-n kezdi el a kutatást.
A hirdetőtábla-effektus előnyei
A hirdetőtábla-effektus legnagyobb előnye a szállodaiparban az, hogy láthatóbbá teszi tulajdonodat, ami több webhelylátogatáshoz és közvetlen foglaláshoz vezet.Azzal, hogy több online utazási irodán is jelen van tulajdonod, nagyobb az esélye annak, hogy az utazók rátalálnak hoteledre, és meglátogatják webhelyed is.
A népszerű OTA-kon elhelyezett adatlapok rendszeres forgalmat biztosítanak majd webhelyedre, növelve ezzel a közvetlen foglalások esélyét. A specializálódott OTA-k pedig kifejezetten minősített érdeklődőket vonzanak majd hozzád, akik nagyobb valószínűséggel konvertálnak majd.
Éppen ezért fontos egy olyan szállodai csatornamixet kialakítani, ami célközönségedhez és tulajdonodhoz is illik – így valósulhat meg számodra is a hirdetőtábla-effektus.
Mi az a szállodai csatornamix?
A csatornamix azon utazási webhelyek összessége, amelyekkel fokozott láthatóságot igyekszel elérni tulajdonod számára célközönséged előtt. Manapság több száz ilyen online csatorna létezik, neked azonban csak azokra lesz szükséged, amelyeket ideális vendégeid is gyakran látogatnak.Ha szállodai csatornamixedet a megfelelő utazási irodákból állítod össze, akkor több területen is népszerűsítheted hoteledet a nélkül, hogy extra összegeket kellene fordítanod erre. Az OTA-k webhelyei továbbá gyakran több nyelven is elérhetők, valutaváltójuk is van, és segítenek a keresőknek, hogy a nekik legmegfelelőbb szálláshelyekre találhassanak rá. Ezeket a funkciókat nagyon sok idő és munka lenne egy saját webhelyen is biztosítani.
Egy ideális szállodai csatornamix összeállítása
Globális online utazási irodák
Csatornamixed alapját az olyan óriás OTA-k kell képezzék, mint a Booking.com, a TripAdvisor és hasonlók. Ezeket minden hónapban több száz millióan látogatják világszinten, tehát nem kérdés, hogy kritikus fontosságúak tulajdonod számára.Na persze, ezek a platformok akár 30%-os közvetítői díjakat is elkérhetnek a foglalásokért és számtalan versenytársad is jelen van rajtuk, ezért nem szabad csak rájuk építened stratégiádat.
Regionális online utazási irodák
A regionális OTA-k a hazai utazókat segítenek bevonzani, illetve konkrét országok célozhatók meg velük. A regionális online utazási irodák különösen a lassabb szezonokban lehetnek hasznosak, amikor a világ másik félgömbjén élő utazók a vakációjukat tervezik. Ilyen Magyarországon a Szállás.hu.Specializálódott online utazási irodák
A specializálódott OTA-k egy szállodai csatornamix legjövedelmezőbb elemei lehetnek. Ezek azok az irodák, amelyek különleges igényű utazókat próbálnak bevonzani – például a síelés szerelmeseit, a szörfözni vágyókat, vagy a luxus élmények iránt érdeklődőket. Az ilyen platformokat látogató utazóknak nagyon határozott elképzelésük van arról, hogy mire is vágynak, és ha egy hotel eleget tesz ezeknek az igényeknek, akkor jó eséllyel visszatérő vendégekké is válnak ott.Példa egy jó szállodai csatornamixre
A különféle OTA-k különféle ügyfeleknek és tulajdonoknak kedveznek, ezért fontos, hogy alaposan megismerd célközönségedet és saját helyedet a piacon, mielőtt elkezdenél csatornamixeden gondolkodni.Nincs két egyforma szálloda, így lemásolni sem érdemes más stratégiáját. Az alábbiakban azonban egy hasznos sablont találsz, ami segít összeválogatnod a számodra megfelelő csatornákat.
A láthatóság fokozásához légy jelen összesen legalább 6 OTA platformján:
- 2 globális OTA
- 2 regionális OTA
- 1 szűkebb célzású regionális OTA (vagy 2, ha nem találsz specializálódott OTA-t)
- 1 specializálódott OTA
Egy ilyen szállodai csatornamix minden OTA típust magába foglal, lefedve ezzel a célközönség jelentős részét. Persze idővel további online utazási irodákkal és más alternatívákkal is bővítheted csatornamixedet, nem muszáj pontosan ennyinél és csak ezeknél megmaradnod.
10 tipp egy sikeres szállodai csatornamix összeállításához
1. Támaszkodj azokra, akiket ismersz
Mindenekelőtt vond be azokat az OTA-kat csatornamixedbe, amelyekkel van tapasztalatod és tudod, hogy jó eredményeket érhetsz el velük. Valahányszor új csatornán regisztrálod tulajdonodat, győződj meg róla, hogy az adatlap jól legyen optimalizálva, hogy magas pozíciókban jelenhess meg az adott platform keresőtalálatai között.2. Gondolkodj el a nagykereskedőkön és más alternatívákon
A nagykereskedők vagy „bed bankok” a szállodaipar alternatív csatornái közé tartoznak. A bed bankok általában nagy tételben foglalnak le szobákat a különböző tulajdonoknál kedvezményes árakon, majd eladják őket az OTA-knak, a légitársaságoknak és más utazási irodáknak.3. Ismerd meg az OTA-k üzleti modelljeit
Az online utazási irodák két fő modellel üzemelnek manapság – ügynökségi modellel vagy kereskedői modellel.Az ügynökségi modellben az OTA-k közvetítőkként működnek, és továbbítják a foglalásokat a tulajdonoknak, amiért cserébe közvetítői díjat (komissziós díjat) kapnak. Ezeket a díjakat minden egyes foglalás után egyenként, vagy előre megbeszélt időközönként (pl. a hónap végén összegezve) szokás kifizetni.
A kereskedői modellben a hotelek nagykereskedelmi árakon kínálják szobáikat az OTA-knak, amelyek saját maguk szabhatják meg azok foglalási díját az ügyfeleknek. A Booking.com például sokáig ügynökségi modellel üzemelt, de nemrégiben kereskedői modellre váltott át.
Beszélhetünk még egy harmadik, hirdetői modellről is, ami az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált, és elsősorban a metakereső webhelyeken találkozhatsz vele. A metakereső webhelyek általában CPC alapján működnek, és linkeket helyezhetnek el ezeken a webhelyeken, amelyek saját, közvetlen foglalási felületükre irányítják a látogatókat. CPC esetén a kattintások után kell fizetni, habár egyes platformok CPA, azaz ügyfélszerzés alapú modellt is kínálnak, ahol csak azokért az ügyfelekért fizet A hotel, akik valóban foglalnak is szállást.
4. Tartsd szemmel a díjakat és komissziós arányokat
Minden OTA más díjakat szab ki üzleti modelljétől függően. Szállodai csatornamixed kiépítése során fontos, hogy minden csatorna díjszabásával tisztában légy, és hogy milyen értéket szolgáltatnak neked ezért cserébe. A komissziós díjak csak feljebb kúsztak az elmúlt évek során, és manapság 15-30%-os részesedésekre kell számítani. Tartsd észben azért, hogy egyes OTA-knál alkudozásra is van lehetőség a szerződés megkötése előtt, szóval igyekezz a legjobb ajánlatokat megszerezni mindenhol.Érdemes többféle díjszabású OTA-t is bevenned csatornamixedbe, kiegyensúlyozva ezzel a költségeket és a lefedettséget.
5. Nézz utána, hogy hol vannak versenytársaid
Nagyon fontos aktívnak lenned azokon a csatornákon, amelyeken közvetlen versenytársaid is jelen vannak. Nem csak azért, hogy ne maradj le a mezőnytől, hanem mert ezeken a platformokon jó eséllyel ideális ügyfeleid is gyakran megfordulnak.Persze nagyon fontos az is, hogy olyan csatornákon is jelenlégy, amelyeket a konkurencia még nem fedezett fel, hogy óriási előnyökre tehess szert ezeken.
6. Elemezd eredményeidet és tökéletesítsd stratégiádat
Folyamatosan ellenőrizd szállodai csatornamixedet és időnként végezd el a szükséges módosításokat, hogy tartalmaid frissek és relevánsok maradjanak. Figyeld meg, hogy mely csatornák hozzák a legtöbb foglalást és döntsd el, hogy költségstratégiádba beleférnek-e a komissziós díjak. Később további OTA-kkal is bővítheted gyűjteményedet.7. Kezeld a véleményeket
Ahogy egyre több csatornán jelenik meg tulajdonod, úgy egyre több véleményt is sikerül majd szerezned ezeken a platformokon. A pozitív vélemények nagyon sokat segíthetnek az új vendégek konvertálásában, épp úgy, ahogy a negatív visszajelzések eltántoríthatják őket a foglalástól.Szükséged lesz tehát egy online hírnévkezelési stratégiára is. Küldj automatikus kérdőíveket a vendégeidnek a kijelentkezésük után rövid időn belül, hogy kiderítsd, mivel elégedettek és mivel nem, mielőtt nyilvánosan is megosztanák negatív véleményüket a nagyvilággal.
8. Ne hanyagold a közösségi médiát
Közösségi profiljaid szintén hozzájárulnak a hirdetőtábla-effektushoz, hiszen sokan ezeket a platformokat is utazási keresőmotorokként használják (főleg az olyan vizuális opciókat, mint az Instagram vagy a TikTok).Derítsd ki, hogy mely platformokat látogatják szívesen ideális vendégeid és légy aktív ezeken. Mutasd be tulajdonodat képek, videók és pozitív vélemények segítségével, hogy elnyerd az érdeklődők bizalmát és közvetlen foglalásra buzdítsd őket.