Hotel online marketing és az OTA rendszerek

A hotel online marketing és az OTA rendszerek kapcsolata: előnyök és hátrányok, amelyeket érdemes mérlegelni

Szálláshely üzemeltetőként minden bizonnyal Te is napi szinten foglalkozol az OTA rendszerekkel, a különböző szálláshely értékesítő oldalakkal. De dolgoztál már azon, hogy ezek jutalékát visszaszorítsd, és ezzel növeld nyereséged? Mutatjuk, mit kell tudni a saját hotel online marketing rendszerekről és az OTA-król, és hogy hogyan csökkentheted a neki kifizetett jutalék összegét. 
hotel online marketing

Mik azok az OTA rendszerek? 

Az OTA egy mozaikszó, amely az Online Travel Agencies kifejezésből ered. A szállodaiparban összefoglaló névként így hívjuk a szálláshelygyűjtő oldalakat. Ezek az oldalak világszerte rendkívül elterjedtek: szálláshelyek regisztrálhatnak rájuk, az OTA-k pedig jutalékért cserébe értékesíti azokat.  

Ami anno egy nagyszerű kezdeményezésként indult, az mára sajnos túlnőtte magát: ezek a rendszerek akkora népszerűségre tettek szert, és olyannyira megkerülhetetlenné váltak a turizmus szektorban, hogy rengeteg szálláshelyet tesznek napi szinten teljesen kiszolgáltatottá, és viszik a nyereség egy – általában nagy – részét. 
 

Mik az OTA rendszerek hátrányai?

A néhány legismertebb szálláshelyközvetítő oldal, OTA rendszer ma már a fentiek miatt megkerülhetetlen. Szállásadóként az online közvetítői oldalakon való megjelenés ma már az értékesítési folyamat elengedhetetlen része – enélkül sok szálláshely láthatatlan volna célközönsége számára, mégis, a legtöbb szállásadó keserű szájízzel gondol ezekre a felületekre az alábbi okok miatt.
 

Az OTA rendszerek rendkívül magas költséghányaddal dolgoznak

Természetesen, mint minden szolgáltatásnak, az OTA rendszereken való megjelenésnek is ára van. A legtöbb ilyen gyűjtőoldal jutalékos rendszerben dolgozik, azaz az eladott szobák után kér járulékot a szálláshelytől.
Ezzel alapvetően nem is lenne akkora probléma, azonban a szolgáltatók a kért jutalékot igen magasra is emelhetik: akár 15% feletti részesedést is kérhetnek, amely sajnos a legtöbb szálláshely adót tekintve a nyereség igen nagy hányada. 
 

Az OTA rendszerek kiszolgáltatottá tesznek, egy szálláshely teljes működése függhet tőlük

Az, hogy ezek a rendszerek nagy jutalékaránnyal dolgoznak csak egy dolog: hiszen ezt marketing költségként is fel lehet fogni. Van azonban egy nagyon nagy különbség egy saját online marketing rendszer kiépítése és az OTA rendszerek járulékainak kifizetése között: ezutóbbi ugyanis illékony, addig létezik amíg a fizetsz, semmilyen haladást, fejlődést nem érhetsz el vele. 
Az OTA rendszer nem lesz a tiéd, az idők során a költségek nem lesznek alacsonyabbak, nem alakíthatsz ki velük olyan stratégiát, amely hosszú távon jövedelmező lesz. Az OTA-k emiatt kiszolgáltatottá tesznek: a marketingre fordítható összeget jutalék formájában elkérik, azonban semmilyen pozitív jövőképet nem támasztanak eléd.

Nagyon fontos hátrány továbbá, hogy szálláshelyed teljes működése függhet ezektől: amíg nincs saját rendszered, kiépített marketing csatornáid, addig ha ezekkel a rendszerekkel bármi történik, gyakorlatilag nulla vendégre számíthatsz. És sajnos nem ritkán hallunk olyanról, hogy adminisztrációs hibából, vagy félreértések miatt az OTA rendszerek átmenetileg egy-egy szállásadót eltávolítanak az oldalról  - ezzel óriási kiesést okozva a bevételből – nem is beszélve a nemrégiben lezajló Booking-botrányról, amelyben a népszerű OTA hónapokig visszatartotta a kifizetéseket, ezzel számos kisebb szálláshelyet a csőd szélére taszítva.

További hátrányként említhetjük meg az olyan törekvéseket az OTA-k oldaláról, mint az árparitás bevezetése. Ezek a rendszerek ma már olyannyira elterjedtek, hogy gyakorlatilag bármit megtehetnek: az árparitás keretén belül például több ilyen oldal kikötötte, hogy a szállásadó nem adhatja olcsóbban a szobákat saját csatornáin mint a közvetítő oldalon! Szerencsére az árparitás alkalmazását az Európai Unió ma már tiltja és kivezetés alatt van, azonban jól mutatja, hogy mennyire kiszolgáltatott is lehet egy hotel ezeknek az oldalaknak. 
 

Mik az OTA rendszerek előnyei – azaz miért használja mégis mindenki?

A fentiek után teljesen nyilvánvaló módon merül fel a kérdés, hogy miért használja mégis ezeket a rendszereket szinte minden szálláshely szolgáltató. 
A válasz a megkerülhetetlenségben rejlik: az a szállásadó, aki nem jelenik meg ezeken a felületeken sok esetben szinte láthatatlan – ráadásul vannak olyan speciális célcsoportok, akiket máshogy nem tudunk elérni.  

Az OTA rendszerek gyakorlatilag a saját online marketing stratégia kivitelezését hivatottak helyettesíteni, azonban a fentiek alapján sajnos ez nem jó irányba ment el az évek során. A legtöbb szálláshely szolgáltató éppen ezért előbb vagy utóbb felismeri, hogy törekednie kell a direkt foglalások ösztönzésére, és a szállásközvetítői jutalék visszaszorítására, erre pedig csak egy saját online marketing stratégia kidolgozása és hosszú távú alkalmazása ad lehetőséget.
 

A hotel online marketing előnyei az OTA rendszerekkel szemben

Természetesen egy saját online marketing stratégia kidolgozása és következetes alkalmazása sincs ingyen. Egy jó weboldal (melynek jelentőségét később elemezzük) alapvető követelmény, a hirdetési költségekre itt is gondolnod kell, raádásul ez a marketing egy igen speciális területe, így célszerű rá turizmus és vendéglátás iparágban is tapasztalattal bíró marketingest, vagy marketing tanácsadó céget megbízni rá. Mégis számos előnyt tartogat számodra ez az irány a szálláshelyközvetítőkkel szemben, vagy azok mellett. 
 

A hotel online marketing saját rendszer, amelyben nem vagy kiszolgáltatott

A legfontosabb hosszú távú előny, amelyre szert tehetsz egy saját marketing stratégia alkalmazásával, hogy többé nem leszel kiszolgáltatva egyetlen vállalkozásnak sem. A saját marketingbe befektetett minden egyes forint a Te javad szolgálja, a Te branded építi, ráadásul a legtöbb befektetés hosszú távon is hasznot hoz majd – így a ráfordítás megtérülésében is biztos lehetsz. 
Egy jó honlap kidolgozásával, A hotel weboldal megfelelő keresőoptimalizálásával „saját házat építhetsz”: ezt nem vehetik el a fejed felől, és akár éveken, évtizedeken át eredményeket hoz majd. 
 

A hotel online marketing egy hosszú távú stratégia, amelynek kiadásai idővel csökkenthetőek

Bár maga a marketing rendszer kialakítása, a SEO felépítése ebben az esetben is költséges folyamat lehet, fontos tudnod, hogy az építkezésnek egyszer vége szakad. Egy jól kidolgozott rendszerben a költségek és az energiabefektetés is csökkenthető lesz: éppen ahogy egy saját ház felépítésekor, ha egyszer jó alapokat készítettél, ha a szerkezet már tökéletes és minden a helyére került, kisebb felújításokkal és karbantartásokkal szinten tarthatod az állapotod. 
A marketing ezen szakaszában pedig a megtérülés egyre csak fokozódik majd: a korábban elvégzett munkálatok, megszerzett eredmények is hozzák majd a foglalókat!
 

A hotel online marketing segítségével csökkentheted az OTA-knak kifizetett járulékok összegét

A saját online marketing rendszer kidolgozása során egy hotel esetében mindig két cél lebeg a szemünk előtt:
-    saját csatornákat építünk ki, amelyeken keresztül az OTA-któl függetlenül tudunk vendégeket szerezni
-    és olyan direkt foglalásokat ösztönző megoldásokat keresünk, amelyekkel rávehetjük a vendégeket, hogy nálunk foglaljanak a népszerű rendszerek helyett.

A saját csatornák kialakításával, a keresőoptimalizálással, az erős közösségi média jelenléttel, a különböző programok megalkotásával és a fizetett hirdetések megfelelő üzemeltetésével akár úgy is vendégeket találhatunk, hogy azok az OTA rendszereken még nem is jártak. Ráadásul, ahogy azt a fentiekben már kifejtettük, ezek az eszközök jól építhetőek, így évről évre egyre több vendégre számíthatsz majd. 


Sajnos azonban az OTA-k jelenlegi népszerűségét tekintve rövid távon a teljes kiiktatásuk még nem feltétlen valósítható meg. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem csökkenthető fontosságuk szállodád életében! Kutatásokkal támasztják alá, hogy a szálláshely foglalások során az utazók nagyon nagy arányban, akár 90%-ban a szálloda saját weboldalát is felkeresik, mielőtt véglegesítenék a foglalást. Amíg azonban saját webhelyed erre nincs felkészítve, nincsenek kidolgozva a megfelelő direkt foglalási arányt növelő ajánlatok és üzenetek, a weboldal foglalásra nem ad – vagy nem megfelelően ad – lehetőséget, addig vélhetően a vendég vissza fog térni az általa választott OTA-ra foglalni, és már csilingel is a jutalék nekik. 

Itt azonban van egy pillanat, amikor meg tudjuk őket fogni, és ez egy nagyon fontos pillanat, amelyet maximálisan ki kell használnunk. 

 

A hotel online marketing hátrányai: azaz mire számíthatsz, ha belevágsz? 

A hotel online marketing felépítése és költségei, munkaigénye

Egy jól működő marketing rendszer sajnos nem annyiból áll, hogy posztolunk néha a Facebook-ra. Ennél jóval többről van szó: a stratégiába foglalt, tudatosan és hosszú távon kezelt online marketing kemény munkát követel meg, ezért természetesen ráfordítást is igényel. Ahogy azt a fentiekben már említettük, ez a ráfordítás a későbbiekben csökkenthető, a megtérülést pedig hosszú távon számoljuk – de az építkezés során ezzel számolnod kell.

Turizmus és vendéglátás szektorban dolgozó online marketingesként sokféle szálláshely szolgáltatóval dolgoztam már együtt, sokféle stratégiával – és el kell mondanom, hogy a legsikeresebb projektek mindig abból születnek, ha A hotel vezetősége is aktívan részt vesz a tervezésbe. A marketing stratégia bizonyos pontjai akár teljes egészében átadhatóak, van azonban néhány olyan feladat, amelyben mindenképp Rád is szükség van: a megfelelő ajánlatok kidolgozása, folyamatos frissítése, a direkt foglalásokat ösztönző üzenetek és technikák üzemeltetése rajtad is múlik, habár az ötletelésben és kivitelezésben is sokat tudunk segíteni. 
 

Az online marketing rendszer megtérülése hosszú távon mérhető és értkelhető

Az, hogy egy hotel számára kiépített online marketing stratégia hosszú távon működik igazán hatékony előny és hátrány is egyben. Az előnyökről már beszéltünk, de miért lehet hátrány? 

Az online eszközökről tudnod érdemes, hogy alapvetően két irányba kategorizálhatóak: vannak, amelyek szinte azonnali eredményeket képesek hozni, és vannak, amelyeket szó szerint építgetni kell.

Az első kategóriába a legtöbb esetben a fizetett hirdetéseket soroljuk. Ezek egy szálláshely szolgáltatónál gyakorlatilag elengedhetetlenek: hirdethetünk a Facebook-on és a Google-ben is egyaránt. Ezek a hirdetések gyorsan képesek vendégeket szerezni, azonban hosszú távon kevésbé kedvezőek, hiszen hasonlóan a járulékfizetéshez itt is fizetned szükséges a kattintásokért, foglalásokért és csak addig működnek, amíg fizetsz értük. A legtöbb ilyen hirdetés is hordoz magában azonban hosszú távú előnyöket, méghozzá a brand építését, amely az OTA-król nem mondható el.

A hosszú távon megtérülő marketing stratégiai elemek a leghatékonyabb eszközök, élén a keresőoptimalizálással. Ennek legnagyobb hátránya, hogy valóban befektetést igény: az első néhány hónapban nem számíthatsz komolyabb eredményekre, a hatalmas verseny miatt időbe telik, mire a megtérülés megkezdődik. Emiatt a megtérülés kiszámolása nehézkesebb: nem annyira egzakt, mint a megszokott OTA járulék, amelyben az eladott szobából származó nyereséget azonnal leírhatod. Jó hír azonban, hogy a megtérülés gyakorlatilag garantált: ha egyszer beérnek ezek az eszközök, hosszú-hosszú éveken át hozhatnak foglalásokat úgy, hogy fizetned már nem kell értük! 


Amennyiben úgy gondolod, hogy Te is szeretnél a saját lábadon állni, és kiépítenéd szállodád online marketing stratégiáját, keress minket bizalommal IDE kattintva



 

Hotel marketing Blog