Keresőoptimalizálás jelentése: SEO alapok a Google rangsorolásban elért eredményekhez

Keresőoptimalizálás ► SEO alapok, tippek, definíciók

A keresőoptimalizálás (SEO – Search Engine Optimization) weboldalad Google organikus találati listáján történő megjelenését segíti. Tudnivalók, tippek a SEO-hoz. 
Keresőoptimalizálás

Mit jelent a SEO, azaz a keresőoptimalizálás? 

A keresőoptimalizálás, más néven SEO az angol Search Engine Optimization szóból származó fogalom. A SEO alatt azt a folyamatot értjük, amely során egy weboldal megjelenítését javítjuk a keresőmotorokban, első sorban a Google keresőjében organikus módon, azaz nem fizetett hirdetések által. 
A fenti definícióban számos fontos kitétel szerepel. Ezek:
-    a SEO az organikus találati listára fókuszál, tehát a PPC (Pay Per Click, fizetett) keresőhirdetéseken kívül kezeljük
-    egy folyamatot ír le, nem egy adott eszközt/feladatot takar
-    a keresőmotor találati listáján (SERP – Search Engine Result Page) való feljebb jutás, az előkelőbb pozíció megszerzése a célja
-    hazánkban a SEO első sorban a Google keresőmotorra fókuszál, hiszen ez a legelterjedtebben használt motor. 
 

A legfontosabb fogalmak a keresőoptimalizálásban

A SEO bővebb megismeréséhez, megértéséhez néhány alapvető fogalommeghatározással kerülhetünk közelebb. Az alábbiakban a dokumentumban előforduló legfontosabb szakkifejezéseket, keresőoptimalizálással kapcsolatos fogalmakat mutatjuk be. 
 

Keresőmarketing (Search Engine Marketing, SEM)

A keresőmarketing egy összefoglaló kifejezés azon eszközök és feladatcsoportokra vonatkozóan, amelyek a keresőmotorokban való megjelenítést segítik. Ide tartoznak a keresési fizetett hirdetések (pl. Google Ads Search kampányok) és a keresőoptimalizálás (SEO) egyaránt. 
A két eszközcsoport közti elsődleges különbség, hogy a PPC hirdetések során a találati listán való megjelenésért, a kattintásokért közvetlenül fizetünk, azok hirdetések beállítása útján jelennek meg, míg a Keresőoptimalizálás eredményei már ingyenesek: az eredményoldalon teljesítményünk alapján kerülhet feljebb weboldalunk, és a kattintásokért nem kell fizetnünk. 
 
A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy a keresőoptimalizálás folyamata során a Google Organikus találati listáján való feljebbjutásért, jobb pozíciók szerzéséért dolgozunk.
A találati listán az Organikus találatok felett jelennek meg a fentebb említett fizetett hirdetések (amelyeket a Google „szponzorált” felirattal emel ki az átláthatóság érdekében). 
 

Kulcsszó (keyword)

A keresőoptimalizálás nem öncélú folyamat: a találati listán nem akármire szeretnénk feljebb kerülni, hanem a gondosan kiválasztott kulcsszavakra szeretnénk jobb pozíciót szerezni. 
Ez egy nagyon fontos kitétel, hiszen bizonyos kisebb verseny generáló kifejezésekre, kulcsszavakra akár nagyon könnyen is előre kerülhet oldalunk, azonban ez üzleti hasznot aligha hoz. 
A SEO éppen ezért mindig a kulcsszókutatással kezdődik, ahol meghatározzuk a vállalatunk számára fontos kulcsszavakat: azokat, amelyekre célközönségünk vélhetően rákeres, amikor termékünk, szolgáltatásunk iránt érdeklődhet. 
A kulcsszó nem feltétlen egy szóból állhat, de gyakran egy szóösszetétel, vagy egy kifejezés is lehet! 
A keresőoptimalizálás során tehát célunk, hogy az előzetesen kulcsszókutatás során kiválasztott kifejezésekre a weboldalunkat jobb helyen rangsorolja a Google. 
 

Kulcsszókutatás

A kulcsszókutatás az a folyamat, amikor megalapozott döntés, statisztikák, információk alapján választjuk ki a SEO-val kezelni kívánt kifejezéseket. 
A kulcsszókutatás során figyelembe vesszük többek között:
-    a vélhető keresési szándékot (mi okból írja be az adott kifejezést a felhasználó a Google-ben? Mit keres, mit vár az eredményektől?)
-    a kulcsszó erősségét, a várható keresési arányt (vélhetően egy X időszakon belül hány keresés érkezik az adott kifejezésre a Google-ben? – Természetesen minél nagyobb ez a szám annál nagyobb forgalomra számíthatunk az adott kifejezés esetében, azonban a túlzottan keresett kifejezésekre gyakran nagyon nehéz és időigényes a keresőoptimalizálás, ezért nem feltétlen célszerű egy új oldallal a legforgalmasabb kifejezésekkel indítani a munkát)
-    a kulcsszóra kialakult versenyt (hány oldalt rangsorol a Google az adott kifejezésre? Minél több versenytársunk dolgozik egy-egy kifejezésre, kulcsszóra, annál nehezebb dolgunk lesz a keresőoptimalizálás során – azonban ha csak alig-alig van találat egy kifejezésre akkor feltételezhetjük, az adott kulcsszó nem fog erős forgalmat hozni). 
 

Algoritmus (algorythm)

Az algoritmus az a rendszer, amely alapján a Google meghatározza, hogy a találati listán milyen oldalakat és milyen sorrendben jelenítsen meg a felhasználók számára. 
A Google algoritmusa számos részből tevődik össze, és ezen pontos listája, a rangsorolási szempontok titkosak. A keresőoptimalizálás során nem csupán az előre meghatározott eszközök használata, tartalmak írása a feladatunk, de a Google algoritmusainak változásaira is figyelnünk kell: kutatnunk, folyamatosan keresnünk a legjobb megoldásokat, a leghatékonyabb módszereket az algoritmus kielégítésére. 
A Google algoritmusát nagyvonalakban így kell elképzelni: amikor egy felhasználó egy adott kifejezést beír a keresőbe, a kereső „pókjai” útnak indulnak, és a fellelhető weboldalakat értékelik: a listát az alapján állítja össze, hogy vélhetően mely weboldal mennyire releváns az adott kifejezésre. 
Hogy mit vizsgál ez az algoritmus, arra a későbbiekben visszatérünk! 
 

Pozíció

Pozíciónak hívjuk, hogy egy adott weboldal a Google találati listáján hanyadik helyen jelenik meg a keresések során. Ez a szám értelemszerűen minél kisebb annál jobb: hiszen annál nagyobb eséllyel találkozik weboldalunkkal a keresést folytató személy. 
Az organikus pozíciók vizsgálatakor a fizetett hirdetések (szponzorált) találatait nem számítjuk bele. 
 

A keresőoptimalizálás csoportosításának módjai

Most, hogy a keresőoptimalizálást érintő legfontosabb kifejezéseket megismerted, nézzük meg, hogy hogyan csoportosíthatjuk az egyes SEO taktikákat. 
 

Keresőoptimalizálása a SEO iránya alapján

A keresőoptimalizálást első sorban annak iránya alapján szoktuk csoportosítani – amely jó rálátást kínál az előnyökre is, amelyekre szert tehetünk a SEO-val. 
Ez alapján megkülönböztetünk:
-    vertikális keresőoptimalizálást, és
-    horizontális keresőoptimalizálást.

A vertikális keresőoptimalizálás során a kulcsszókutatással előre kiválogatott, üzleti céljainknak leginkább megfelelő kifejezések szűkebb körére dolgozunk: ez egy adott kulcsszólistát dolgoz fel, pontos kifejezéseket meghatározva. Célunk a találati lista első pozíciójának megszerzése, amelyre minden eszközt bevetünk. Ezek leggyakrabban a termékeinket, szolgáltatásainkat leíró kifejezések lehetnek. Például, amennyiben szálláshelyet üzemeltetsz, a „hotel Balatonfenyvesen” kifejezés ilyen lehet. A keresési szándék itt viszonylag egyértelmű: a felhasználó Balatonfenyvesen keres szállást magának.  
A horizontális keresőoptimalizálás egy alternatív megközelítés, azonban rendkívül hatékony, ha tudatosan kezeljük. Ezt kreatív cikkekkel, bővített tartalmakkal érjük el, és bár sok esetben már a kulcsszókutatás során számos ötletet nyerhetünk, itt a terv kevésbé szigorú – nem feltétlen csak egy adott listából dolgozunk, de a célközönségünket vélhetően érdeklő akár több száz kifejezésre is megjelenhetünk. A legtöbb esetben probléma-alapú vagy kérdésközpontú megközelítést használunk: ide tartoznak az olyan – általában – hosszabb kifejezések, amelyeket célközönségünk beírhat a Google-be, és mi választ, megoldást adhatunk rá. Egy hotel esetében például kiváló megközelítése lehet a horizontális keresőoptimalizálásnak, ha nem csak a szálláshelyre fókuszálunk: ilyen kulcsszó lehet például az „évfordulós ajándékötletek”, vagy a „romantikus programok” is. Ebben az esetben olyan célközönséget is elérhetünk, aki még nem feltétlen tudja, hogy szállást akar foglalni nálunk – azonban a kérdésére megoldást jelenthet szolgáltatásunk. 
 

Keresőoptimalizálás a kulcsszavak összetettsége alapján

A kulcsszókutatás során fontos figyelembe vennünk ezt a csoportosítást: a kulcsszavak összetettsége alapján a keresőoptimalizálásban megkülönböztetünk:
-    short tail kulcsszavakat, és
-    long tail kulcsszavakat.

A short tail kifejezések gyakorlatilag egy-egy szóból álló kulcsszót takarnak. Egy hotel esetében ilyen lehet a „szállás” vagy a „hotel” kifejezés. A keresőoptimalizálás hajnalán ezek a kifejezések nagyon jó eredményeket voltak képesek generálni, azonban ma már csak nagyon ritkán és speciális esetekben (kisebb forgalmat bonyolító iparágakban) használjuk őket. Ennek oka, hogy a legtöbb ilyen kifejezés olyan borzasztóan nagy versenyt generál, hogy a legtöbb esetben a megtérülés egyáltalán nem garantált: rendkívül sok időt és pénzt ölhet fel, hogy egy-egy nehéz short tail kifejezésre látványos eredményt érjünk el, ráadásul a keresési szándék is gyakran megkérdőjelezhető (pl.: hol keres a felhasználó hotelt egyáltalán? Szálláshelyként keresi-e azt, vagy más okból informálódna?) 

A short tail kifejezéseket éppen ezért ma már a legtöbb esetben ú.n. „seed keywordként” (mag kulcsszóként) használjuk. Ezeket mindenképp érdemes feltárni, tudatosan kezelni, azonban a kulcsszókutatás során ezek long tail változatai szoktak fenn maradni a rostán.


A long tail kulcsszavak – a fentiekből adódóan – a hosszabb kifejezéseket takarják. Ezek lehetnek akár 2 szóból álló összetételek is, de gyakran akár egész mondat, kérdés is szerepelhet közöttük. Például, ha egy kifejezetten párok számára fenntartott szálláshelyet üzemeltetsz Balatonfenyvesen, akkor a „romantikus hotel Balatonfenyves” már sokkal jobb kulcsszó lesz számodra: habár a várható keresési arány értelemszerűen kisebb mint az egyszerű, short tail „hotel” esetében, ezzel a kifejezéssel biztos lehetsz benne, hogy konkrét célközönséged éred el, ráadásul jóval kisebb befektetést igényel mint short tail változata. 
 

A keresőoptimalizálás alapjai: a SEO szintjei

A megfelelő kulcsszavak kiválasztásával közelebb kerültél a keresőoptimalizálásban elért eredményekhez, azonban sajnos korántsem elegendő: a munka nehéz része még csak most kezdődik. 

Annak érdekében, hogy kicsit jobban megértsd a Google algoritmusát, hogy meglásd milyen feladatok várnak rád a SEO-ban, a keresőoptimalizálás szintjeit kell ismerned.

A keresőoptimalizálás feladatrendszere alapvetően három fő tényezőcsoporton nyugszik: ahogy az alábbi ábrán is láthatod, egymásra épülve. Ez egy piramis, amelyet nem lehet megbontani: a megfelelő alap nélkül lehetetlen kezelni, ugyanakkor a teljes rendszer a három tényezőcsoport meglétével áll össze. 
 

Technikai SEO

A SEO piramis alapját a Technikai SEO képezi, amely gyakorlatilag weboldalad alkalmasságát vizsgálja. A Google-ről tudni érdemes, hogy a találati listán az olyan weboldalakat részesíti előnyben, amelyek felhasználóbarát megjelenést nyújtanak, relevánsak a kifejezésre, és jó élményt biztosítanak az olvasók számára. Éppen ezért például egy túlzottan lassú, esetleg nem mobilbarát weboldal hátrányt élvez a keresőoptimalizálásban. Ennek számos mutatóját ismerjük, amelyeket elemző szoftverekkel nyerhetünk ki, és alapvető feltételként szerepelnek a keresőoptimalizálás folyamata során.

Ugyanakkor nem csak a felhasználói élményre kell ügyelni egy honlap kialakításakor, de arra is, hogy abban a lehető legjobb módon kommunikálhassunk – mind az emberekkel, mind pedig a Google „pókjaival”. Ahhoz, hogy a Google pontosan be tudja azonosítani hogy mi van a weboldaladon, nem csupán a rajta lévő tartalmakat kell gondosan kidolgoznod, de az ú.n. meta adatok is rendkívül fontosak az ő szemében. 

A meta adat gyakorlatilag a weboldal forráskódjába írható adat: például egy cím, amelyet a Google számára címként megjelölünk, vagy egy képnek a leírása. A technikai SEO részen itt számunkra az a fontos, hogy a honlapmotor amellyel dolgozol hány ilyet tud kezelni. 
 

OnSite SEO (OnPage SEO)

Ha van egy bivalyerős honlapmotorod, amely minden ismert feltételnek megfelel és versenyképes is, még mindig nem dőlhetsz hátra – hiszen a keresőoptimalizálás folyamatos munkát igényel. Ezen a jó honlapmotoron dolgozni is kell, hogy látványos eredményeket érhess el.
Az OnSite SEO, vagyis OnPage keresőoptimalizálás írja le mindazon feladatokat és teendőket, amiket a weboldaladon belül kell elvégezned annak érdekében, hogy jobb pozíciót érhess el a Google-ben. 
Ide tartozik a tartalmak folyamatos – és tudatos – gyártása, valamint a fentebb már említett meta adatok megfelelő kitöltése, kezelése. 
 

A tartalommarketing fontossága a keresőoptimalizálásban


Ha OnSite SEO-ról beszélünk, nem mehetünk el amellett, hogy kiemeljük a tartalommarketing fontosságát. A keresőoptimalizálásban számos dolog változik: a tényezők fontosságának aránya időnként eltolódik, egy-egy Google algoritmusfrissítéssel megváltozhatnak a feltételek, azonban a tartalommarketing fontossága évek, sőt, ma már évtizedek óta változatlan.
Nem rangsorolhatja az oldalad a Google ugyanis egy olyan szóra, amely sehol nem szerepel a weboldaladon. Éppen ezért a tartalom elengedhetetlen eleme a keresőoptimalizálásnak, a tartalmak megírásakor pedig tudatosan szükséges ügyelni az éppen aktuális elvárásokra. 

Ma már ugyanis rendkívül sokan gyártanak tartalmat a weboldalukra a keresőoptimalizálást elősegítve – így nem csupán az a fontos hogy legyen tartalmad, de az is, hogy az minőségi, releváns tartalom is legyen, amely kiszolgálja a felhasználó keresési szándékát is. 
 

OffSite SEO (OffPage SEO)

A piramis csúcsa, a keresőoptimalizálás folyamatának megkoronázása a OffSite SEO, azaz a OffPage keresőoptimalizálás – amelybe beleértünk minden olyan eszközt és tevékenységet amely a SEO-t segíti, és a weboldaladon KÍVÜL szükséges elvégezni.
A leggyakrabban ide az ú.n. linképítést értjük. Az interneten fellelhető oldalak gyakran egymásra linkelnek, hivatkoznak: megjelölik a másik oldalt forrásként, hivatkoznak egy cikkre, vagy belinkelik mint hasznos tartalom. Ezeket a linkeket a Google is látja, és nagyra értékeli! 

Az algoritmus „gondolkodása” alapján zanzásítva: ha egy adott aloldalra sok más oldal küld hivatkozást, akkor az az oldal minden bizonnyal hasznos tartalmat ad a felhasználók számára, és érdemes azt a találati listán is szerepeltetni. A SEO korai években a linképítés olyannyira volt hatékony, hogy egy-egy oldalt akkor is a találati lista élére helyezhetett a Google,  ha azon tartalom egyáltalán nem volt az adott kifejezésre vonatkozóan, de sok-sok oldal hivatkozott rá egy bizonyos horgonyszöveggel. Nos, ez a támadások melegágya volt, és ennél ma már jóval fejlettebben gondolkodik a Google – ezért ma már a valóság jóval árnyaltabb ennél. 

A linképítés elengedhetetlen és nagyon fontos eszköze ma is a SEO-nak, azonban ma már nagyon nem mindegy hogy honnan és milyen linkeket szerzünk. Minden esetben az a leghatékonyabb, ha tartalomba ágyazott (pl. PR cikkbe) helyezett link mutat, a SEO célkitűzésének megfelelő horgonyszöveggel látjuk el, és a Google szemében értékes oldalról kapjuk azt a hivatkozást. 


A SEO három szintjén keresztül tehát megismerted a legfontosabb eszközöket, amelyeket a sikeres keresőoptimalizálás érdekében használnod szükséges: a jó weboldalt, a megfelelő mennyiségű és minőségű tartalmakat, valamint a megfelelő mennyiségű és minőségű linkeket. Amennyiben ezeket jól csinálod, az eredmény garantált – azonban tudnod kell hogy van még kismillió elvárás ezekkel kapcsolatban, amelyeket felsorolni egy cikken belül gyakorlatilag lehetetlen. A folyamatos kutatás, tesztelés, a trendek figyelése segíthet benne! 

 

A keresőoptimalizálás fontossága az üzleti életben

A fentieket olvasva valószínűleg már körvonalazódik benned, hogy a keresőoptimalizálás nem feltétlen a legegyszerűbb marketing eszköz, amelyet használhatsz. Valóban így van: az egyik legnagyobb szaktudást kívánó feladatrendszer ez, amely ráadásul nem mindig egzakt információkon alapul. Nincs egy tűpontos lista amit követhetünk, és bár számos check-listet kezelünk mi is minden nap, azon is minden nap dolgozuk hogy ezt a check-listet kiegészítsük kutatásaink alapján.

Egy Facebook hirdetést jóval egyszerűbb feldobni, habár annak is vannak buktatói – azonban a keresőoptimalizálás még így is az egyik leghatékonyabb marketing eszköz, amely hosszú távon nagyon szép stabil eredményeket képes hozni. 


Gondolj csak bele: a Google 2016-os statisztikája alapján abban az évben átlagosan 5,5 milliárd keresést adtak le a felhasználók NAPONTA. És ez 2016-ban volt, a Google akkor adott ki utoljára ilyen statisztikát. Elképesztő szám! 
Ráadásul az az ügyfél, aki már KERES valamire, sokkal jobb ügyfél mint aki még nem tudja hogy vágyik szolgáltatásodra: nagyobb eséllyel fog vásárolni, foglalni, ajánlatot kérni. 

Ráadásul a keresőoptimalizálással saját eszközrendszered építed: nem vagy kiszolgálva egy-egy hirdetőeszköznek, és az eredmények sokkal stabilabbak lehetnek – de erről még az alábbiakban fogok is írni. 
 

A keresőoptimalizálás előnyei

Ha kacérkodsz a SEO-val és szeretnéd élvezni az előnyeit, mindenképp jó úton jársz üzleted felvirágoztatásában. Annak érdekében hogy megfontolt döntést hozhass, kifejtem még a SEO előnyeit és hátrányait – kendőzetlenül! 
 

A keresőoptimalizálás hátrányai

Az üzleti életben nincsen könnyen jött pénz, ezt talán nem is kell magyaráznom. Éppen ezért kezdjük a SEO hátrányaival az elemzést – de arra kérlek, mindenképp olvasd el az előnyöket is, hiszen úgy teljes a kép.

A SEO egyik legnagyobb hátránya összetettségéből fakad: ez nem az a folyamat, amelyet egy 1-2 napos tanfolyam után magad kezelsz majd hatalmas sikerekkel, és nem is elegendő vele havi 1-2 órát foglalkozni. Ezt az „élményt” külön fokozzák a Google által kiadott algoritmusfrissítések, hiszen a SEO stratégia az idők során akár változhat is: ügyelni kell az aktualitásokra, követni a trendeket, és ha szükséges, módosítani az eszközrendszeren. 

Másik hátránya, hogy egy viszonylag lassú folyamatról beszélünk. A keresőoptimalizálást építeni kell, gyakran akár hónapokig dolgozni egy-egy kifejezésen, ameddig beérik és dokumentálható mennyiségű eredményt hoz. Éppen ezért nem lehetsz türelmetlen vele: nem úgy működik mint egy hirdetés, amelyik akár már a második nap hozza majd az eredményeket – ugyanakkor nem is tűnnek el az eredmények ha elfogy a pénz a kártyáról, vagy leáll a hirdetés. 

Ebből is fakad, hogy a keresőoptimalizálás egy befektetés. A rendszer kiépítésekor erre áldozni kell, az eredményeket pedig csak később fogod látni, ezért a megtérülést kiszámolni bonyolult folyamat lehet – azonban hosszú távon mindenképp pozitív irányba fog billenni a mérleg, ha jól végezzük a dolgunkat.  
 

A keresőoptimalizálás előnyei

A keresőoptimalizálás hátrányai bizonyos szempontból előnyt is jelenthetnek,  ha szakértő kézben van a feladatkör: mivel ez valóban egy komplex rendszer, elmondhatjuk, hogy egy jól kezelt weboldal és a megfelelő SEO munkálatok mellett konkurenciád elé kerülhetsz, ráadásul hosszú távon és a kezdeti befektetések után költséghatékonyan is. 

Ugyan így beszélhetünk arról is, hogy a keresőoptimalizálás egy befektetés. Bár az első néhány hónapban tényleg hinned kell a sikerekben, és értékelni a pozitív mutatókat akkor is ha az még bevételeden nem feltétlen látszik – ha a keresőoptimalizálás elkezdett beérni, stabilan hozza majd az eredményeket. Nem úgy, mint ahogy egy hirdetés tenné: nem kell minden kattintásért fizetned, és nem kell attól tartanod hogy megáll a hirdetés, és ezzel csődbe is mész.
Bár a SEO eredmények is változhatnak az idők során, a karbantartás és a felügyelet itt is elengedhetetlen, ez hosszú távon egy jóval költséghatékonyabb eszköz hiszen a befektett pénz akár éveken át hozhatja majd az eredményeket! 


 

Hotel marketing Blog