Legyen mosoda a szállodában vagy érdemesebb kiszervezni a feladatot?
Legyen mosoda a szállodában vagy érdemesebb kiszervezni a feladatot?
Manapság a legtöbb iparágban minden olyan tevékenységet, amely nem az adott iparág alaptevékenységéhez tartozik kiszerveznek. A leggyakoribb kiszervezett tevékenységek az IT, a bérszámfejtés, a takarítás, de a sor még hosszan folytatható. Ezért természetes, hogy az “outsourcing” elérte a szállodaipart is. Itt a kiszervezés egyik gyakori területe a szállodai mosás.
Nem csoda, hogy felmerülhet bennünk, szállodaiparban dolgozókban a kérdés, hogy megéri-e a mosást is kiszervezni egy külsős cégnek vagy inkább a szállodán belül kellene egy saját mosodát fenntartani.
Egy szállodában rengeteg mosnivaló keletkezik. Az ágyneműk, az éttermi és wellness textiliák, az alkalmazottak ruhája, valamint ehhez jönnek még a vendégek által mosatásra leadott ruhák és egyéb textíliák, amelyet a vendégek szeretnének általában azonnal kitisztíttatni. Egy panzió, kisebb szálloda esetében sokszor házilagos módszerekkel oldják meg a mosást. Közepes és nagyobb szállodánál egyre több szálloda vezetősége szembesült azzal a kérdéssel, hogy saját mosodát működtessenek a szállodájukban, vagy kiszervezzék ezt a feladatot egy külső szolgáltatóhoz. Mindkét lehetőségnek megvannak az előnyei és hátrányai, és a döntés meghozatalához több tényezőt is figyelembe kell venni. Vegyük sorjára ezeket az előnyöket és hátrányokat, hogy segítsünk a döntéshozatalban.
Előnyök és hátrányok szállodai saját mosoda esetén
Először is nézzük milyen előnyei és hátrányai vannak, ha a szálloda saját mosodát üzemeltet:- Ha egy szálloda saját mosodát működtet, akkor szüksége van mosógépekre, szárítókra, vasalókra, valamint egyéb kiegészítő berendezésekre és eszközökre. Mindezek beszerzése és karbantartása jelentős költségekkel jár, és hosszú távon ezeket a költségeket is be kell kalkulálni a szálloda működési, üzemeltetési költségeibe.
- A nagy teljesítményű gépekhez komoly víz- és energiaellátásra van szükség,
- emellett szükséges a megfelelő helyiség biztosítása, ami nagyobb helyigényt jelent.
- Fontos szempont az idő és az erőforrások. Ha egy szálloda saját mosodát működtet, akkor szüksége van olyan munkavállalókra, akik a mosodában dolgoznak, és akiknek felügyeletére szükség van.
- A szálloda vezetőségének és dolgozóinak figyelmét is leköti a mosoda működtetése, ami csökkentheti a szálloda hatékonyságát és a vendégélményt. A munka elvégzéséhez olyan személyzet kell, amelyik ügyel a szállodai textíliák megfelelő mosására. A folyamatosan emelkedő bérek mellett itt számítani kell arra is, hogy a mosodai munkára nehéz embert találni.
A saját mosoda előnyei:
Természetesen számos előnyei is van a házon belüli szállodai mosodának:
- Helyben van, egyszerűbb a logisztika, rugalmasabb, jobban képes alkalmazkodni a változó igényekhez, jobban ellenőrizhető, hogy valóban kímélik-e a mosandó darabokat.
- Közvetlenül a szállodai üzemeltetéshez tartozik, nem igényel annyi egyeztetést, mint egy outsourcing partnerrel való együttműködés.
- Kevesebb textíliára van szükség saját mosoda esetén.
Előnyök és hátrányok a mosoda kiszervezése esetén egy szállodában
- A mosodai szolgáltatások kiszervezése lehetőséget nyújt arra, hogy a szállodának ne kelljen befektetnie a mosodai berendezések beszerzésébe és karbantartásába, mellesleg egy közepes szálloda saját mosodája nem tudja megvenni a legkorszerűbb gépeket mosószereket, vegyszereket. Egy több szállodát és éttermet kiszolgáló minőségi mosoda érdekelt a hatékonyságban, minőségben, gyorsabban képes fejleszteni.
- A szolgáltatások árát a ténylegesen elvitt és kimosott textília mennyisége határozza meg, ami azt jelenti, hogy csak akkor kell fizetni, amikor a szálloda ténylegesen használja a mosodai szolgáltatásokat, a mennyiség alapján.
- A mosoda helyét más szolgáltatás, raktározás céljára is használhatja a szállodai menedzsment
- Ha a mosodai szolgáltatásokat kiszervezik, akkor a szálloda dolgozói és vezetősége nem kell, hogy időt szánjanak a mosoda üzemeltetésére és a munkavállalók felügyeletére. Ez lehetőséget ad arra, hogy a szálloda a fő tevékenységekre koncentráljon.
- A szálloda feladata a vendégek lehető legmagasabb szintű kiszolgálása. Ennek ugyan részét képezik az ágyneműk és az éttermi textiliák, de ezek tisztítása már nem az alapvető szolgáltatás része. A kiszervezéssel a vezetés megszabadul számos feladattól, a housekeeping vezetőre kevesebb operatív feladat hárul.
- A belső, szállodai mosodában dolgozó embereknek bért kell fizetni, ennek adó- és járulék terhei vannak. Mindez sokba kerül és jelentős adminisztratív munkaerőt köt le. A kiszervezett mosoda esetén, bér helyett kalkulálható költségek vannak.
- A kiszervezett mosoda kevésbé rugalmas és nehezebb ellenőrizni annak minőségét és a mosás ütemezését. Emellett a kiszervezett mosoda működtetése nem minden esetben garantálja a megbízható szolgáltatást és időben történő teljesítést.
Pontosan ki kell számolni, mennyibe is kerül a házon belüli mosoda üzemeltetése és ez az összeg hogyan viszonyul a mosodáktól kapott ajánlatokhoz!
Ha a kiszervezés mellett döntünk, a helyszínen kell ellenőrizni a legesélyesebb jelölteket, bejárás nélkül nem szabad szerződni.